Food: Workshop KerstTaart Decoreren

Op zaterdag 16 december 2017 heb ik bij Zen Drenthe een onwijs leuke workshop mogen volgens in het kader van de Kerst. Nu hebben wij met de kerst eters dus het kwam mooi uit voor bij de koffie!

De workshop werd gegeven door Miranda van Cupcake & Taart.

Tijdens deze workshop van  14.00-17.00 leerden we hoe we een super leuke kersttaart moeten maken!


We begonnen na een uitleg met het snijden van de langen cake. Miranda had hier handige tools voor meegenomen gelukkig dus het was een fluitje van een cent.


De cocktailprikkers waren een tip van Miranda zodat je de lagen weer op de goede manier kan stappelen zoals je de taart had voor je gaat snijden.
Vervolgens heb ik  als eerste laag bakkersroom gekozen zoals je op de foto kan zien, de tweede laag was kersen maar daar ben ik helaas een foto van vergeten te maken dus helaas heb ik van die laag geen foto. Als derde laag heb ik weer bakkersroom gekozen.  Je moet dus niet tot de rand de vulling doen in verband met de fondant op het einde. Plus dat het een hoop geklieder scheelt uiteraard.





Toen ik eenmaal alle lagen vulling gedaan had en de taart weer gestapeld was, ben ik met botercrème de zijkanten gaan besmeren voor het fondant! Ik heb al een keer eerder een taart zelf gemaakt met fondant maar toen was ik de botercrème vergeten en viel het fondant er af.. Wat een blunder was dat toen zeg!

Als ik eerlijk ben vond ik dat nog best wel lastig om te doen dat gladstrijken met botercrème! Echt petje af als je dit in no time kan doen! Maar het is me toch gelukt en ik heb mijn taartje mooi kunnen bestrijken met de botercrème gelukkig! Niet supernetjes ofzo maar dat hoefde ook niet. Het gaat er om dat het fondant er niet afvalt en het mooi blijft zitten.

Hier aan de linkerkant ff een taartenselfie haha!








Het thema was een rendier dat in een berg sneeuw geland is dus er was gekozen voor een witte ondergrond als fondant. Ik ben gewend om te rollen met een deegroller met handvatten en deze rollen hadden dat niet dus dat fondant uitrollen was voor mij al een workout op zich voor mijn armen! Toen de fondant uiteindelijk groot genoeg was uitgerold mochten we eindelijk de taart gaan bekleden als een wit winter-wonderland! We kregen een slimme techniek aangeleerd om een mooie strakke zijkant te krijgen met het fondant zonder dat je zichtbare plooien krijgt. Omdat we het fondant zo groot hadden uitgerold konden we bij het zilveren plaatje een mooi randje maken door het in een golfpatroon te snijden!



Toen we eenmaal het witte strak en in golfjes gesneden hadden, legde Miranda uit hoe we het rendier moesten maken. Zo gezegd zo gedaan, het was nog best wel lastig om een perfect rendier te maken. Uiteindelijk is het me wel gelukt hoor zoals je op de foto kan zien! Ook hier kregen we weer de tip om de cocktail prikkers te gebruiken om alles op zijn plek te houden maar ook voor de grote delen gewei en de poten. Oh en het is de bedoeling dat ie scheel kijkt, want het arme beestje in natuurlijk neergestort in de berg sneeuw! Tsja daar zou ik ook niet zonder hoofdpijn uitkomen! 



Verder heb ik hem nog versiert met een leuk paars tasje waar Fijne Kerst opstaat en heb ik hem versiert met met kleine kerstboompjes met leuke zilveren pareltjes als pieken en met witte eetbare glittersneeuvlokjes en heb ik 2 maten sterretjes gekozen in de kleuren van de accessoires van ons huis ( paars en roze ). 




Hij staat nu lekker in de vriezer te wachten tot de Kerst! We hebben van Miranda haar taart al mogen voorproeven en ik kan je verzekeren dat het echt een heerlijke taart is! Ik zou zeker de facebookpagina's van Zen Drenthe en die van Miranda in de gaten houden voor vervolgworkshops! Want deze is echt heel leuk om te doen!

Dit motiveert zeker om nog meer taarten te gaan maken komende maanden! Ik heb er een nieuwe hobby bij!















Reacties

Populaire posts